Dostawy Just In Time – takich zleceń jest w branży transportowej coraz więcej

24 maja 2019
Dodał: Rafał Koszewski, Prezes ELCAR
Podziel się:

Szybko, punktualnie, bezpiecznie. To składowe sukcesu w logistyce, ale dziś nie da się ich zapewnić bez wykorzystania innowacyjnych technologii zarządzania flotą.

Gdzie jest transport? Dojedzie na miejsce na czas? Czy z samochodem wszystko w porządku? Czy kierowca robi przepisowe przerwy? Nie zboczył przypadkiem z trasy? Nie zaspał? Ile kilometrów zostało mu do celu? Owszem, można do niego zadzwonić, zapytać o wszystko osobiście i uwierzyć mu na słowo. Ale kolejne pytanie brzmi… po co? W dobie rozwiniętych i bardzo dokładnych systemów monitoringu, wydaje się to działaniem równie pozbawionym sensu, jak chodzenie na pocztę, aby opłacić rachunek za prąd, gdy pod ręką mamy bankowość internetową i mobilną.

W Elcar wierzymy w moc technologii, dlatego od 2005 r. rozwijamy system, który wspiera zarządzanie flotami samochodów ciężarowych, transportowych, dostawczych, a nawet maszyn budowlanych. W tym czasie przeszliśmy długą drogę od topornego podawania pozycji przez GPS do innowacyjnych aplikacji, które na ekranie smartfona pokazują bieżącą pozycję każdego auta z flot naszych klientów.

Cała flota na ekranie

System Elcar Online podaje wszystkie parametry trasy i mnóstwo dodatkowych informacji (ilość kilometrów jaka pozostała kierowcy do celu, jaką drogą jechał, jak dużo i jak długich postojów robił oraz w jakich miejscach, szacunkowy czas dotarcia dostawy na miejsce itp.).

Pozwala to idealnie zaplanować i zgrać cały łańcuch dostaw, który w przypadku nowoczesnych usług logistycznych, transportu przesyłek, czy produktów spożywczych i lekarstw – wymaga precyzji do kilometra i utrafienia w kwadransowe okienko czasowe. Kwestia bezpieczeństwa towaru i punktualności to w przypadku logistyki Just in Time sprawa absolutnie priorytetowa.

Innowacje w zarządzaniu flotą

Inżynierowie z działu R&D ELCAR od lat skupiają się na monitoringu temperatury w naczepie (kluczowe w transporcie leków czy prod. spożywczych). Instalujemy moduł telematyki agregatu, abyśmy w dowolnym miejscu na Ziemi mogli odczytywać dane z niego: czy pracuje w trybie ciągłym czy Start/Stop, czy agregat nie zgłasza błędów i jaka temperatura jest w naczepie. A gdy ta spadnie, lub gdy agregat przestanie pracować, natychmiast alarmowane są o tym upoważnione osoby. I to na kilka rożnych sposobów – powiadomieniem z aplikacji Elcar Online, SMS-em, mailem itd.

Kolejna sprawa to bezpieczeństwo przewożonego towaru. Stąd alarm, połączony z czujnikiem otwarcia drzwi, opartym na technologii RFID. Nie można go „oszukać” albo uszkodzić tak jak tradycyjnych kontaktronów. Uchylenie drzwi, ich otwarcie, czy próba usunięcia czujnika w każdym wypadku uruchomiają syrenę, a upoważnione osoby informowane są o próbie włamania (mailem, SMS-em, powiadomieniem na aplikację czy komputer). Nawet jeśli obudzony alarmem kierowca nie będzie miał czasu dzwonić na policję, a wyjście z kabiny uzna za niebezpieczne, będzie mógł natychmiast odjechać, minimalizując ewentualne starty w towarze. Dodatkowo w przyczepach możemy zamontować system kamer monitorujących ich wnętrza – nie tylko rejestrują obraz, ale umożliwiają też bieżący podgląd online wnętrza w aplikacji Elcar.

Rozwiązania dla liderów logistyki

Co bardzo istotne, kierowca ma dostęp do wszystkich informacji bezpośrednio z kabiny – wystarczy do tego smartfon z zainstalowaną aplikacją mobilną. Pokazuje ona wszystkie parametry agregatu, informuje czy drzwi naczepy są zamknięte, a nawet może wyświetlać obraz z jej wnętrza. Kierowca wie wszystko – jaka temperatura panuje we wnętrzu naczepy, ile paliwa jest w agregacie itp. Do tego jest alarmowany gdy np. ta temperatura rośnie albo spada, albo ktoś otworzy drzwi. Nawet jeżeli oddali się od samochodu (np. na parkingu, stacji benzynowej, czy pójdzie spać do motelu) to na smartfonie nadal będzie mógł odczytywać wszystkie te parametry.

Pracując z największymi klientami na rynku – m.in. Biedronką, Selgros i Fresh Logistics – musieliśmy zaprojektować rozwiązania, które w 100 proc. sprawdzają się w takich sytuacjach.

Artykuł w całości został opublikowany w magazynie „Top Logistyk” nr 2/2019

Podziel się:
Komentarze (0)

Dodaj komentarz:

Podobne wpisy: