Dzięki beaconom Biedronka usprawni swoje magazyny

14 grudnia 2021
Dodał: Rafał Koszewski, Prezes ELCAR
Podziel się:

Skuteczny łańcuch dostaw, świeżość owoców i warzyw oraz dostępność towarów na półkach to w handlu sprawy priorytetowe. Dlatego Biedronka wyposaży wszystkie centra dystrybucyjne w innowacyjny system beaconów IOT, stworzony przez ELCAR. Efektywniejsza logistyka to nie tylko spore oszczędności, ale także redukcja śladu węglowego.

Sieć Biedronka to prawie 3200 sklepów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach. Aby zapewnić regularne dostawy świeżych warzyw i owoców, mięs, ryb oraz innych produktów, których transport wymaga kontrolowanej, niskiej temperatury (np. nabiału), powstał jeden z najbardziej złożonych i nowoczesnych systemów logistycznych w branży retail:

  • 16 centrów logistycznych o łącznej powierzchni magazynowej ponad 400 tys. m2
  • W każdym takim centrum pracuje średnio 300-400 osób.
  • 6000 osób łącznie czuwa nad łańcuchami dostaw Biedronki.
  • Codziennie wysyłane jest ponad 90 tys. palet, na nich ponad 5 mln kartonów, obsługiwanych przez 1200 pojazdów ciężarowych.

Pomimo tak dużego stopnia złożoności, system logistyczny Biedronki jest w stanie – w razie gwałtownego wzrostu zapotrzebowania (np. podczas przedświątecznych zakupów) – obsłużyć nawet 5 dostaw do jednego sklepu na dobę, a ich punktualność nigdy nie spada poniżej 90 proc. Jak to jest możliwe?

W nowoczesnej logistyce technologia to konieczność

Najwyższa świeżość i jakość produktów są dla Biedronki priorytetem. Aby je zapewnić, od początku budowała logistykę z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań IT, które wspierają efektywność, planowanie i kontrolę bezpieczeństwa. Wykorzystanie technologii jest niezbędne, jeśli chce się zapanować nad transportem o takim stopniu złożoności.

Elcar od lat współpracuje z Biedronką, dostarczając system kontroli temperatury przewożonego ładunku oraz zarządzania i monitoringu floty samochodów ciężarowych. Teraz współpraca ta osiągnie nowy etap, gdyż obie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązanie z kategorii Internet Of Things (IOT) – system kilkunastu tysięcy beaconów, dzięki którym możliwe jest monitorowanie każdej palety, pudełka, mobilnej lodówki lub innego nośnika w systemie dostaw. W ten sposób Biedronka uzyska więcej danych na temat pracy magazynów i centrów dystrybucyjnych, aby jeszcze lepiej wykorzystać dostępną infrastrukturę i poprawić efektywność logistyki.

Jak działają beacony w logistyce?

Beacony to niewielkie urządzenia – nadajniki Bluetooth z baterią, emitujące sygnał radiowy. Mogą zbierać dane dotyczące swej lokalizacji, temperatury otoczenia, wilgotności czy wstrząsów. Beacon zamontowany np. na palecie, na pudełku, w pojemniku jest w stanie cały czas monitorować i podawać umiejscowienie tego nośnika w łańcuchu logistycznym.

Połączone w liczbie kilku tysięcy stają się systemem inteligentnych czujników, który pozwala efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw.

Pozwalają na śledzenie trasy towaru i warunków, w jakich był przewożony, od producenta aż po półkę sklepową, a więc do klienta końcowego. Czy towar jest jeszcze na magazynie? Czy już w transporcie? Kiedy dotrze do sklepu i którego? Czy temperatura była odpowiednia? Dzięki beaconom wiadomo także, w jakich punktach transport niepotrzebnie się zatyka, gdzie są słabe ogniwa łańcucha dostaw itp. – Szczególnie teraz, gdy w dobie pandemii zależy nam na budowaniu elastycznych i bezpiecznych łańcuchów dostaw, odpornych na przerywanie, taka wiedza jest bezcenna. Udało nam się np. ograniczyć straty wynikające z niewłaściwych warunków transportu towarów – komentuje Wojciech Józefowski z Jeronimo Martins.

Beacony usprawniają pracę centrów logistycznych

Druga ważna korzyść, którą uzyskuje Biedronka wdrażając system beaconów Elcar, to bardzo dokładna wiedza o funkcjonowaniu każdego z 16 funkcjonujących centrów dystrybucyjnych. Beacony mierzą temperaturę, pozwalają więc na bieżąco kontrolować jej prawidłowość w każdym miejscu (np. w mroźni i chłodni).

W systemie są podane informacje o tym, jakie jest wykorzystanie infrastruktury:

  • które nośniki (chłodnie, mobilne lodówki) są aktualnie w myjni lub dezynfekcji?
  • które są gotowe do załadowania?
  • jaka jest dostępność wolnych pojemników, kiedy wrócą z transportu?
  • jak długo urządzenia i maszyny przebywają w strefie serwisowej?
  • czy w całym łańcuchu dostaw nie ma miejsc, gdzie niepotrzebnie zalegają nieużywane nośniki, transportery, palety, wózki transportowe itp.

Dzięki innowacyjnemu systemowi, który Elcar przygotował na indywidualne potrzeby Biedronki, sieć ta poprawia efektywność logistyki i transportu. – Wiedza o stanie infrastruktury pozwala nam lepiej ją wykorzystać. Zaś dzięki mniejszej liczbie błędów ograniczamy niepotrzebne kursy pojazdów, co pozytywnie wpływa na ślad węglowy i ochronę środowiska. Ale przede wszystkim – możemy dostarczyć klientom sieci Biedronka towary najwyższej jakości i świeżości, co zawsze było dla nas najważniejszym wskaźnikiem sukcesu – mówi dyrektor Wojciech Józefowski.

Podziel się:
Podobne wpisy: